Veelgestelde vragen rond ICT

Waarom kiest Sjabi om in te zetten op ICT?

  • Digitale geletterdheid aanleren bij elke leerling, rekening houdend met privacy en bescherming.

  • Het verrijken van het leerproces.

  • Het intensief samenwerken en communiceren met ICT op een efficiënte manier.

  • Het leren plannen en opvolgen van het leerproces (agenda-puntenboek).

  • Het doelgericht gebruik van de software, digitale systemen en multimedia die nodig zijn voor toekomstige jobs.

  • Digitaal zelfvertrouwen geven.

 

Welk toestel wordt er aangeboden?

We kiezen voor een stevig toestel dat geschikt is voor dagelijks schoolgebruik. Onze partner Signpost voorziet hierbij een goede garantie en uitgebreide service.

De laptop die je via de school zal krijgen is een HP Probook G8 - AMD Ryzen 3 – 5400 U - 8 GB RAM - 256 GB SSD - 14” full HD-scherm - Windows 11 Education edition

Wat is de prijs van deze laptop?

Alle leerlingen binnen Sjabi secundair gaan met een laptop aan de slag. De huurprijs van dit toestel zal tot een minimum worden herleid. De school gebruikt de middelen van Digisprong voor de aankoop van deze toestellen. Voor een uitgebreide service, garantie, zekerheid van vervangtoestel e.d. zal een maandelijkse bijdrage van € 4,00 aangerekend worden. Deze bijdrage zal verrekend worden in de semestriële facturatie.

Persoonlijk gebruik?

De leerling mag dit toestel vrij gebruiken. De laptop wordt niet op school bewaard. De school heeft wel beheersrechten op het toestel. Dit wil zeggen dat de school het toestel vanop afstand kan beheren. Dit vooral voor het pushen van updates en resetten naar fabrieksinstellingen wanneer er een probleem is. Tijdens de turnles of uitstappen kan de laptop in de locker bewaard worden.

Beschikt de school over een internetverbinding?

De leerling kan gratis aanmelden op het draadloos netwerk van de school. Het netwerk wordt door de ICT-dienst gemonitord en beveiligd.

Eerste schoolweek

Tijdens de eerste schoolweek zal de school de leerling op weg helpen met zijn/haar toestel, Smartschool en Office 365 account. Alle gegevens en documenten worden bewaard in de cloud. Extra informatie en handleidingen rond het gebruik kan u steeds raadplegen via het digitaal schoolplatform Smartschool. Deze zijn voor u verzameld onder Intradesk - Informatie voor leerlingen en ouders - Algemeen - ICT.

Mijn kind heeft reeds een laptop, mag hij/zij dat toestel niet mee naar school nemen?

Dit is niet de bedoeling. We willen elke leerling gelijke kansen bieden. We kunnen voor een ander eigen toestel onmogelijk (technische) service bieden. De leerlingen met een eigen toestel zouden hierdoor benadeeld worden. Hun toestel zal niet dezelfde performantie kennen wat zich uit in trager of zelfs helemaal niet aan een opdracht kunnen beginnen. Bovendien worden alle toestellen centraal beheerd wat ook pedagogische gevolgen heeft. Op bepaalde momenten (bv. evaluatiemomenten) zullen de toestellen zo kunnen ingesteld worden dat ze slechts één relevante toepassing kunnen openen in de zogenaamde ‘kiosk-modus’. Dit is uitgesloten bij een eigen toestel.

Wordt er in Sjabi met een digitale agenda/een digitaal puntenboek gewerkt?

Sjabi maakt gebruik van Smartschool als leer- en communicatieplatform.

Met de digitale schoolagenda kan je als ouder dagelijks opvolgen welke leerstof je zoon/dochter verwerkt heeft en welke huistaken/toetsen gepland staan.

Met het digitale puntenboek en rapport volg je als ouder/leerling de schoolprestaties op de voet.

Extra troef: je kan zeer snel bijsturen waar nodig. De vakspecifieke mappen zijn een bron van informatie met extra studiemateriaal, verbetersleutels en weblinks die ervoor zorgen dat leerlingen als het ware constant toegang hebben tot een online bibliotheek per vak. Elke ouder ontvangt een gebruikersnaam en wachtwoord in het begin van het schooljaar. Bij problemen kan je contact opnemen via het contactformulier van de website of door een Smartschoolbericht.

Is er een muis en hoofdtelefoon voorzien bij de laptop?

Dit is niet voorzien. De leerlingen kopen dit zelf aan. Een stevige beschermhoes is wel voorzien in de prijs.

Is er garantie op de batterij?

De toestellen beschikken over een batterij die minstens 6 tot 7 uur meegaat. Dit is ruim voldoende voor het gebruik tijdens een schooldag. We verwachten dat elke leerling ’s avonds zijn toestel meeneemt naar huis en dit de volgende lesdag volledig opgeladen meebrengt naar school. De garantie op de batterij is uitgebreid naar 3 jaar. Leermiddel vervangt kosteloos elke batterij die minder dan 70 procent van de normale prestaties levert. De batterij moet immers bijna een hele schooldag kunnen overleven.

Wat verwachten we van jou?

  • Je bergt je laptop steeds in de beschermende hoes op.

  • Je neemt je laptop steeds mee naar huis.

  • Je bergt je laptop tijdens pauzes veilig op.

  • Je batterij is volledig opgeladen bij het starten van de lessen (8.30 uur).

  • Je zorgt voor oortjes/hoofdtelefoon, die je steeds bijhebt.

  • Je houdt het toestel en scherm proper.

  • Je houdt je toestel buiten bereik van eten en drinken.

  • Tijdens de lessen staan meldingen, berichtgeving en geluiden uit.

  • Je laat je toestel nergens onbeveiligd achter.

  • Je werkt mee aan veilig laptopgebruik voor iedereen (je informeert leerkrachten mocht je weten dat er ergens iets fout gebeurt, je helpt zorgen voor veilige omgevingen bij openbaar vervoer ...).

  • Je bewaart op elk moment je eigen data online op OneDrive of Smartschool.

  • Als je de school verlaat, dien je je toestel terug in te dienen bij de ICT-dienst.

Wat kan niet?

  • Je geeft je wachtwoord aan niemand door en je leent je laptop niet uit.

  • Je brengt niet opzettelijk schade toe aan je eigen laptop of aan die van een ander.

  • Je downloadt en gebruikt geen illegale software of ongepaste inhouden.

  • Je neemt en verspreidt op school geen geluidsopnames, filmpjes of foto’s zonder toestemming van de betrokkene(n).

  • Je doet niet mee aan cybercrime (pesten, stalken, uitlachen ...).

  • Je gebruikt geen accounts van anderen.

  • Je installeert geen inhouden die vlot onderwijs belemmeren (spelletjes, films, muziek).

  • Je mag niet mailen, gamen, chatten en elke andere vorm van communicatie (intern/extern) tijdens de lessen zonder toestemming van de leerkrachten.

  • Je wijzigt de instellingen opgegeven door de school niet.

  • Je gebruikt geen proxysites om filtering te omzeilen.

  • Je gebruikt je laptop niet tijdens pauzes (op de speelplaats of in de leerlingenruimte).

  • Je neemt je laptop niet mee op schoolexcursies, tenzij dit gevraagd wordt om een bepaalde reden.

Service en ondersteuning

De school en de leverancier bieden samen een uitgebreide service aan, zowel voor zaken in garantie als buiten garantie en dit zowel voor software als voor hardware problemen. Ga daarom bij elk probleem steeds langs bij de laptopbalie. De school heeft deze organisatie uitgewerkt om de leerling te allen tijde van een functionerend toestel te voorzien en werkt samen met een erkend hersteller. Gebruik deze service dus.

Zolang je laptop in garantie is, laat je het toestel niet door anderen herstellen. Breng het steeds naar de laptopbalie van de school. Denk eraan dat elke verandering of herstelling aan het toestel die niet via de school is gebeurd de volledige garantie doet vervallen.

Maak tijdens de vakantieperiode gebruik van het aanmeldsysteem bij de leverancier, welke u ook wordt meegedeeld bij het ontvangen van je toestel en hieronder beschreven staat. Zij leveren een herstelling en probleemoplossing aan huis.

Wanneer de schade niet binnen garantie valt (bv. schade door een val) zal Signpost maximaal € 39,00 herstellingskosten aanrekenen. Wordt je laptop gestolen buiten de school en met braak of onder bedreiging, ga dan eerst langs bij de politie en doe een aangifte van de diefstal. Het proces-verbaal bezorg je ofwel aan de school ofwel rechtstreeks aan Signpost.

Je betaalt dan € 39,00 voor een vervangtoestel van dezelfde leeftijd.

Wat indien de laptop niet terugbezorgd wordt?

Wanneer de laptop aan het einde van de periode niet teruggebracht wordt naar de school, zal de aankoopsom aangerekend worden van het toestel.