webs

Sjabi Secundair maakt deel uit van de scholengroep sjabi+. Onze 'identiteit' en 'kernwaarden' sluiten naadloos aan bij die van onze vzw (zie link). Voor Sjabi Secundair benadrukken wij het volgende:

LEERLINGGERICHT

Sjabi Secundair is leerlinggericht. Zorg en betrokkenheid voor het wel en wee van elke leerling beheersen het klimaat van onze school. We bedoelen hiermee:

• dat de leerling centraal staat en niet de leerstof;
  • dat elke leerling de moeite waard is;
  • dat we de leerlingen in nood zolang mogelijk zullen begeleiden en helpen;
  • dat we de taalvaardigheid van onze leerlingen zodanig verbeteren dat hun kans op schoolsucces vergroot;
  • dat we tijd maken voor en aandacht besteden aan leerlingen die op affectief en sociaal-economisch vlak minder bevoordeeld zijn.

WAARDEN

Wij willen jongeren helpen bij het ontdekken van een levenshouding en van waarden die hen kunnen helpen om hun plaats in de samenleving te vinden. Onze inspiratie zoeken we onder andere bij Jan Berchmans, de patroon van de studerende jeugd, en Angela De Merici, stichteres van de Zusters Ursulinen. In hun voetspoor vragen wij aandacht voor waarden zoals eerlijkheid, dienstbaarheid, zelfdiscipline, optimisme, belangeloze inzet en luisterbereidheid.

Sjabi Secundair is bovendien een gemeenschap waarin fouten kunnen vergeven en vergeten worden. Onze positieve, verbindende schoolcultuur en de goede relaties tussen alle participanten steunen op een sfeer van vertrouwen en van warme menselijkheid. Het fundament voor het goed samenleven van leerlingen en personeel is:

-> Eerbied voor elkaar
We zien erop toe dat onze leerlingen:

• niemand uitsluiten;
  • niemand wegpesten en niemand pijn doen;
  • respect hebben voor de eigenheid van elke leerling;
  • zich uitdrukken in een gepaste taal met respect voor elkaar;
  • respect hebben voor het bezit en het werk van iedereen op onze school.

-> Stijl in doen en laten
Hoe moeilijk ook te definiëren, toch blijft ‘stijl’ een kenmerk van Sjabi Secundair. Daarom hebben wij een kritische kijk op extravagante modeverschijnselen. Onze leerlingen gedragen zich steeds hoffelijk en voelen zich medeverantwoordelijk voor orde en netheid.

TALENTEN

Wij willen onze leerlingen hun talenten leren ontdekken, hen doen groeien in die talenten en hen verder begeleiden in hun leerproces, o.a. dankzij een goede studiekeuzebegeleiding. Stap voor stap proberen wij hen op eigen benen te laten staan, zodat ze zelfstandig kunnen werken en in staat zijn hun eigen leerproces te sturen. Regelmatig overleg tussen alle actoren moet iedereen een beter zicht geven op de totale studieloopbaan van onze leerlingen. Op die manier en vanuit een gevoel van samenhorigheid engageert onze school zich om elke leerling te helpen een haalbaar einddoel te bereiken.

KANSEN

Sjabi Secundair wil aan jonge mensen kansen bieden om al hun mogelijkheden te ontwikkelen. Zo kunnen zij groeien tot volwassenen die een taak en een verantwoordelijkheid in de gemeenschap op zich nemen.

Een stevige pedagogische basis is daarbij absoluut noodzakelijk. Deze stimuleert namelijk de ontwikkeling van kinderen, ondersteunt ouders bij het opvoeden en draagt bij aan gezond, veilig en kansrijk opgroeien.

Onze opvoedingsstijl is er een van hartelijkheid, redelijkheid, consequentie en geloof. Zo groeit een vertrouwensrelatie waarin de vrijheid van de ander gerespecteerd wordt. Ons schoolreglement is een hulpmiddel en een houvast in het uitstippelen van een rechtvaardige aanpak: ‘Goede afspraken maken goede vrienden.’

GROEIEN

De maatschappij waar onze leerlingen in leven, is er een van grote beweging, zij roept veel vragen op en biedt vele uitdagingen. Daarom is ons onderwijs doordrongen van een sterk maatschappelijke oriëntatie. We besteden heel wat aandacht aan vakoverschrijdende eindtermen en projecten die mee zorgen voor de totale persoonlijkheidsontwikkeling van onze leerlingen.

Wij willen een school zijn voor ‘hoofd, hart en handen’. We organiseren sociale, culturele, pastorale en sportieve activiteiten om de studie-ijver van onze leerlingen te bevorderen en om het schoolklimaat te optimaliseren. Om die groei te bevorderen, vragen wij van onze leerlingen een ernstige studiehouding.

Om de groei van onze leerlingen te bevorderen, zetten wij hard in op taalvaardigheid en begeleiding in het systematisch en zelfstandig leren werken.